Van de hoes en de rand weten

Als lid van een bandje kun je vaak nog niet leven van muziek. Daarom houden de meeste muzikanten er in de begindagen van hun carrière een andere baan op na. Ze werken in middelmatige restaurants of op een saai kantoor. Gengahr-bassist Hugh Schulte, op 31 augustus met zijn band in EKKO, heeft het beter bekeken: hij is kunstenaar! Schulte heeft in het verleden een tentoonstelling georganiseerd met kunst van bandleden van Alt-J, Slaves en Bombay Bicycle Club, maar hij ontwerpt ook de platenhoezen van Gengahr. En de Londense band is bepaald niet de enige die verantwoordelijk is voor zijn eigen albumcovers. Dirk Baart bestudeerde er een aantal voor Uitgeverij EKKO.

The Stone Roses
Nee, dat schilderij op de cover van The Stone Roses’ glorieuze debuutplaat uit 1989 is niet afkomstig van de hand van Jackson Pollock. Pollock was wel de grote inspiratiebron van gitarist John Squire bij het maken van de albumhoes. Het schilderij is gebaseerd op Giant’s Causeway, een rotsformatie in Noord-Ierland. De citroenen, die uitgroeiden tot het symbool voor The Stone Roses, verwijzen naar Franse opstandelingen die ze in 1968 gebruikten ter bestrijding van het traangas, waarmee de politie hen bestreed.

f2ecade8

Muse
Vond jij het als kind ook zo leuk om je gezicht op het kopieerapparaat te leggen? Muse-drummer Dominic Howard kan dat nog steeds niet laten. Voor de naamloze EP, de eerste release van Muse, kopieerde Howard zijn gezicht in drie verschillende posities én drie verschillende kleuren. Het resultaat is – verrassend genoeg – best aardig. Toch besloot het Britse drietal zijn albumhoezen in het vervolg wat professioneler aan te pakken.

1632380_600full-muse-ep-cover-2

Radiohead
Wat die doe-het-zelf-mentaliteit betreft fungeerde een muzikale inspiratiebron van Muse misschien wel als voorbeeld. Hij kreeg weliswaar hulp van Dan Rickwood, beter bekend onder zijn artiestennaam Stanley Donwood, maar Thom Yorke was verantwoordelijk voor de hoezen van Radioheads OK Computer en Kid A.

KidAAlbum

Portugal, The Man
Ook de meeste albumhoezen van de Amerikaanse – laat je niet misleiden door de naam – rockband Portugal The Man zijn een samenwerking tussen een beeldend kunstenaar en een van de bandleden. Voor de hoezen van platen als The Satanic Satanist werkte frontman John Gourley samen met creatieveling Austin Sellers. Het resultaat is net zo kleurrijk als de licht psychedelische muziek van de band uit Portland.

satanic_1

Iron & Wine
Zei iemand daar romantiek? Laat dat maar over aan Samuel Beam, multi-instrumentalist en meesterbrein achter Iron & Wine. De man is folkzanger, filmmaker en dus ook nog beeldend kunstenaar! Je zou er bijna jaloers van worden. Bijna inderdaad, want de prachtige hoezen van platen als Kiss Each Other Clean uit 2011 laten geen ruimte over voor negatieve gevoelens van welke soort dan ook.

1375129257_iron_and_wine_kiss_each_other_clean

Bob Dylan
Het gewenste effect, dat had Bob Dylans album Self Portrait uit 1970 niet echt. Het album werd geteisterd door negatieve recensies. Rolling Stone schreef zelfs: “What the fuck is this?” Niet helemaal wat Robert Zimmerman ervan verwacht had, dus. De titel van zijn tweede dubbelalbum (na het aanzienlijk succesvollere Blonde on Blonde) maakte in ieder geval duidelijk wat men van de hoes kon verwachten: een zelfportret van de Amerikaan!

tumblr_n01quaLHEX1rrg6kro1_1280

Gorillaz
Een zelfportret is het niet echt, maar de figuren op de hoes van Gorillaz’ Demon Days moeten wel degelijk de bandleden van het project van Blurs Damon Albarn en kunstenaar Jamie Hewlett voorstellen. De hoes van de band, wiens visuele zijde net zo belangrijk is als de muzikale kant, is een creatieve knipoog naar The Beatles’ iconische Let It Be, dat Mötley Crue inspireerde tot de hoes van Shout At The Devil.

img

Grimes
Gorillaz is niet de enige act waarbij visuals net zo belangrijk zijn als muziek. Grimes, het project van de Canadese zangeres Claire Boucher, maakte bijvoorbeeld het ontwerp voor de hoes van haar bewierookte recente plaat Art Angels. Boucher heeft haar kunst meerdere malen tentoongesteld en ze ontwerpt ook tourposters en stripboeken. Niet zo gek dus, dat Boucher zich liever ziet als beeldend kunstenaar dan als muzikant.

59ef246f

Courtney Barnett
Voor haar muziekcarrière ervoor zorgde dat Courtney Barnett een van dé rocksterren van het moment werd, spendeerde de Australische twee jaar op een kunstacademie in haar woonplaats Melbourne. Toen ze de titel van haar gevierde debuutalbum Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit had bedacht, begon ze wat schetsen te maken van stoelen. Al snel was de albumhoes van de plaat geboren. Barnett gebruikt de poppodia waar ze speelt soms als galerie voor haar kunstwerken.

81FuZVqc8OL._SL1500_

Parquet Courts
Parquet Courts’ Andrew Savage studeerde weliswaar samen met mede-frontman Austin Brown aan de Universiteit van Noord-Texas, maar zijn interesse in kunst werd vooral gestimuleerd door zijn ouders (die beiden schrijver zijn). Savage maakte de albumhoezen voor verschillende releases van zijn band, waaronder die van het recente Human Performance, EP Monastic Living en Content Nauseau (die laatste uitgebracht onder de naam Parkay Quarts). Savage ontwierp ook de cover van Know Your Minute / Into The Darkness, een splitsingle van Woods en Ultimate Painting (die dit jaar allebei in EKKO hebben gespeeld).

Woods-UP7cover-640x640

Chad VanGaalen
Chad VanGaalen – laat je niet misleiden door zijn Nederlandse achternaam – is een van de meest veelzijdige muzikanten van het moment. Niet alleen omdat hij rock, folk en elektronica moeiteloos mengt, maar ook omdat hij al vanaf zijn debuut Infiniheart uit 2004 al zijn albumhoezen zelf heeft ontworpen. Daarnaast animeerde VanGaalen video’s voor een aantal van zijn eigen nummers én voor tracks van Love as Laughter en Timber Timbre. Ook de albumhoes van Shout Out Out Outs Not Saying/Just Saying is een creatie van de Canadees.

image1-2

Bo Ningen
Met dank aan curator Savages speelt het Japanse Bo Ningen dit jaar op Le Guess Who?, dat deels in EKKO gehouden wordt. De alternatieve rockband – met de nadruk op alternatief – maakt bonte en bizarre muziek die uitstekend aansluit bij de hoes van tweede plaat Line The Wall uit 2012. De cover van de plaat, waarop een contrast tussen sierlijke penseelstroken en simplistische letters te zien is, is het werk van Kohhei Matsuda, de gitarist van de band.

bo-ningen-line-the-wall

Massive Attack
Massive Attack is terug van weggeweest! Dit jaar bracht het triphoptweetal de EP Ritual Spirit én single The Spoils uit. Een volwaardig album van de Britse formatie, dat is echter alweer even geleden. Die plaat, Heligoland, dat in 2010 verscheen, is voorzien van een hoes van Robert “3D” del Naja. Del Naja is naast bandlid ook een van de producers van het album, dat binnenkort opgevolgd zal worden door een nieuwe plaat.

picture 5760
King Krule
Archy Marshall is een Brit die er, net als de leden van Massive Attack, verschillende projecten op nahoudt. De rossige jongeling is beter bekend onder de naam King Krule, met dank aan het succes van zijn debuutalbum 6 Feet Beneath The Moon, dat gesierd wordt door Marshalls eigen artwork. Eind vorig jaar bracht hij zijn tweede plaat A New Place 2 Drown daarentegen onder zijn eigen naam uit. Het album werd vergezeld door een boek waarin de poëzie en de fotografie van Archy en zijn oudere broer Jack te zien waren.

36

Alt-J
Veel kleurrijker dan de hoes van Alt-J’s sensationele debuutalbum An Awesome Wave, een luchtfoto van de delta van de Ganges, kan niet toch? Natuurlijk wel, moet percussionist Thom Green gedacht hebben. De drummer van de band uit Leeds werkt op dit moment toe naar de release van zijn eerste soloplaat, maar hij onderhoudt ook een carrière als fotograaf en schilder. Een van zijn abstracte werken siert de hoes van Alt-J’s tweede plaat This Is All Yours.

An-Awesome-Wave-Alt-J

Gengahr
Thom Green was een van de muzikanten die zijn werk liet zien bij een tentoonstelling in Londen die georganiseerd werd door Gengahr-bassist Hugh Schulte. Ook Slaves’ Laurie Vincent en Bombay Bicycle Clubs Ed Nash waren van de partij. Schulte was verantwoordelijk voor het artwork van Gengahrs debuut A Dream Outside, maar hij maakte ook de hoezen van singles She’s A Witch en Powder.

Gengahr-A-Dream-Outside-album-artwork-1024x1024

Op 31 augustus staat Gengahr in EKKO, klik hier voor tickets en meer info.

Geschreven door Dirk Baart.