Joep Gerrits tipt

Het is zomer. Het festivalseizoen in volle gang, dus tot september zijn er aanzienlijk minder producties gepland voor in de poppodia. Ook in EKKO. Dat impliceert komkommertijd voor de Uitgeverij, dus gaan we het met deze zomerrubriek even niet over muziek hebben. Elke maandag tippen dé filmkenners van Utrecht hun favoriete korte films. 

Deze week tipt Joep Gerrits, die in april en mei in EKKO exposeerde met zijn kostuumproject ‘De Invloed‘.

Wong Ping – Stop Peeping (2014)

Onder ‘Persoonlijke gegevens’ op het Facebook-profiel van Wong Ping vinden we de volgende tekst:

A: Why?
B: No why.
A: Why no why?
B: No why no why.

Daar worden we niet veel wijzer van. Deze trend zet zich door in de rest van zijn internet-aanwezigheid. Afgezien van wat feitelijke informatie (in 1984, in Hong Kong geboren) laat de animator weinig los over wie hij zelf is. Eigenlijk doer dat er ook niet veel toe. Om te weten te komen wat zijn persoonlijke ideeën, beelden en obsessies zijn hoeven we maar uit te gaan van zijn werk. En dat is in zijn geval ook des te spannender: een wereld van eenzaamheid, seks, schaamte, obsessie, voyeurisme en vervreemding.

Een man die zijn neus als beste en enige vriend heeft, een impotente man die zijn vrouw als prostituee aan het werk zet en schoolmeisjes met borsten op hun rug. Vreemde en vaak ook duistere verhalen dus, maar wel stuk voor stuk uitgevoerd in vibrerend harde neon-kleuren die het scherm over wiebelen. Alles in het fel-gekleurde universum van Wong Ping spat, knerst en wip-wapt heen en weer. Mooie, lelijke en vervormde mensen met billen en genitaliën die zó ver gestileerd zijn tot bollen en buizen dat je ze bijna niet meer NSFW hoeft te noemen.

De short ‘Stop Peeping’ (2014) is minder expliciet in zijn beelden, maar niet minder obsessief. Vergeet even de koele regendagen waar we in zitten en duik even in de benauwdheid van lange, zweterige zomers. Wong Ping laat zien hoe de combinatie van die drukkende hitte en voyeurisme iemand op goede ideeën kan brengen.