Le Guess Who? beschildert eerste namen

Twee weken terug verscheen het artwork van Le Guess Who? 2016, gemaakt door Joseph Yarmush (gitarist van SUUNS). Een poster zonder namen, zonder kleur. Op het zwarte ‘doek’ en onder het logo van Le Guess Who? alleen een grof geschilderde witte cirkel. Gisteren kregen we die cirkel nog eens te zien, maar kleurrijker, bewerkt en doorbroken met abstracte lijnen. De eerste dikke verfklodders en subtiele penseelstrepen zijn gezet. Het schilderij is verre van af, maar nu al een meesterwerk.

Net als EKKO viert Le Guess Who? dit jaar een jubileum. De tiende editie van het festival wordt versierd door een kwartet van curatoren, die elk op een eigen manier toonaangevend zijn: Wilco, Savages, Julia Holter en SUUNS. Die gecureerde programma’s zullen in de komende maanden volgen, maar de eerste serie van het algemene programma kunnen we vast verkennen. We keken verder dan de grote reuzen (SWANS, Dinosaur Jr., Digable Planets en Wooden Shjips) en maakten een lijst van acts die jullie (en wij) niet mogen missen in november.

Patty Waters

De grootste onbekende naam op het affiche is Patty Waters, voorloper in de avant-garde jazz en belangrijke inspiratiebron geweest voor artiesten als Patti Smith, Diamanda Galás en Thurston Moore. Het expressieve ‘Black Is the Color of My True Love’s Hair’ is misschien wel het meest exemplarisch voor haar werk: het verdriet in Waters’ fluisterzang dat langzaam transformeert in bezeten geschreeuw en gehuil, alsof de pijn alsmaar toeneemt. Jazz als vorm van exorcisme. Patty Waters komt speciaal voor Le Guess Who? overvliegen, haar zesde optreden in vijftig jaar tijd.

Heron Oblivion

‘Meg Baird, zangeres van de neo-folkgroep Espers maakte al enkele sterke soloplaten, maar overtreft zichzelf in Heron Oblivion. Een gelegenheidsband? Laten we het niet hopen’, zo schreef De Volkskrant eerder over de nieuwe band uit San Francisco. Die folkliederen van Baird worden op het debuutalbum aangevuld en kapotgescheurd door het gitaargeweld. Langzaam opbouwend en lang uitgerekte nummers waarin psychedelische rock, noise en acid folk verstopt zit. In november voor het eerst in Nederland te zien.

The Comet Is Coming

Vorig jaar zorgde de virtuoze en extreem dansbare space-jazz en elektronica van STUFF. voor een van de hoogtepunten in EKKO tijdens Le Guess Who?. Het Britse trio van The Comet Is Coming doet ons weer een beetje aan die avond denken, al gaat dit nieuwe project van wonderkind Shabaka Hutchings (Sons Of Kemet, Polar Bear) nog meer richting de psychedelische jazz, Afrikaanse ritmes en kosmische soundscapes. Laat die komeet maar komen hoor.

Cate Le Bon

Cate Le Bon maakt popmuziek, maar wel van het vreemde soort. Een perfecte artieste voor op Le Guess Who? dus. Als een kind dat zich nog niet heeft laten beïnvloeden of belemmeren door de wereld van volwassenen, speelt Le Bon met haar fantasieën. Laatste (en beste?) plaat Crab Day klinkt als een soort dierentuin; in de zuivere en weirde liedjes zitten oneindig veel kleurrijke en ongrijpbare details verstopt.

Scott Fagan

Iedereen kent het verhaal van Sixto Rodriguez inmiddels, de wereldster die om onverklaarbare redenen nooit wereldster is geworden (tot het uitkomen van de film Searching For Sugar Man natuurlijk). Voor Scott Fagan geldt min of meer hetzelfde. Het blijft een raadsel waarom hij nooit wereldberoemd is geworden. Het is het verhaal van een buitengewoon talent met een enorme potentie, maar decennialang veroordeeld was tot de obscuriteit. Zijn meesterwerk South Atlantic Blues schreef Fagan al in 1968, op 21-jarige leeftijd, maar werd totaal genegeerd. Nu, 48 jaar later, kreeg die psychfolkplaat een re-release en plakten de journalisten unaniem vijf sterren op de plaat. Beter laat dan nooit, laten we maar zeggen. Hij heeft er levenslang op moeten wachten, maar op Le Guess Who? zal Scott Fagan dan eindelijk zijn Europese debuut maken.

Le Guess Who? zal de komende maanden nog veel meer namen bekend maken. Kijk hier voor het programma tot nu toe.

Alle bands alvast beluisteren kan via deze Le Guess Who? afspeellijst.

LGW16 poster 1